יום שבת, 12 באוקטובר 2013

ניוון שרירים Muscular dystrophy

ניוון שרירים Muscular dystrophy

ניוון שרירים (Muscular dystrophy) הינו קבוצת מחלות גנטיות הגורמת לחולשה מתקדמת וניוון השרירים בשליטה  על תנועת השלד. במספר צורות של ניוון שרירים, שרירי בשלד, הלב ושרירים בלתי רצונים אחרים, כמו כם איברים אחרים מושפעים. הצורה הנפוצה ביותר בקרב מבוגרים הינה מחלת ניוון שרירים ע"ש בייקר, ואילו הצורה הנפוצה ביותר בקרב ילדים (המשפיע רק על בנים לרוב) היא מחלת ניוון שרירים ע"ש דושן. מחלות ניוון שרירים הינן מחלות חשוכות מרפא, לעתים קרובות קטלנית.

סימנים ותסמינים של ניוון שרירים:

ניוון שרירים מיוטוניק – Myotonic (המשפיע על מבוגרים) מלווה בסימנים והתסמינים הבאים:
הרפיית שרירים מאוחרת לאחר התכווצות
חולשות בשרירי הפנים, זרועות ורגליים, ושרירים המשפיעות על דיבור ובליעה
התקרחות אצל גברים ונשים
ליקוי מנטאלי
בעיות בדרכי הנשימה
מומים בלב בבגרות מוקדמת
למרות שניוון שרירים דושן הוא נוכח וניתן לגילוי בטרם הלידה, סימנים ותסמינים אינם מופיעים בדרך כלל עד שהילד מגיע לגיל: 3 – 5 שנים. הסימנים כוללים:
תנועות מוטוריות מתעכבות
נפילות תכופות עקב חולשת שרירים וריפלקסים
קושי בריצה, קפיצה, ולקום ממצב של ישיבה או שכיבה
שרירי השוקיים גדולים – היפרטרופיה
חולשה בגפיים התחתונים
ליקוי קוגניטיבי לעיתים
ליקוי בשריר הלב
קשיי נשימה והפרעה כרונית של שריר הלב מתפתחים בגיל ההתבגרות, לרוב הופך מרותק לכיסא גלגלים.

מה גורם למחלת ניוון שרירים דושן?

ניוון שרירים נגרמת ע"י מוטציות גנטיות שאינן מיוחדות לכל סוג של המחלה.

מי בסיכון הגבוה ביותר לפתח ניוון שרירים?

בשני שליש ממקרים של ניוון שרירים, לאדם ישנה היסטוריה משפחתית. בשליש מהמקרים, אין היסטוריה משפחתית כלומר מוטציה שהתרחשה אמל האמא של החולה.

מה לצפות בניוון שרירים?

אם יש לך תסמינים של ניוון שרירים, אתה צריך לראות את הרופא שלך ובהמשך נוירולוג המומחה לניוון שרירים. אבחנה תלויה בבדיקו, כגון: בדיקות מעבדה (אנזימים CPK), הדמיה, בדיקות ביופסיה ונהלים אחרים.

אפשרויות טיפול ניוון שרירים

תכנית טיפול בניוון שרירים:
המטרת תכנית טיפול האופטימלית היא לשמור על הבריאות הגופנית ונפשית של האדם ע"י מניעת עיוותי מפרקים ועמוד השדרה. זה מאריך את היכולת ללכת לזמן רב ככל האפשר. פיזיותרפיה לכל החיים הינה הכרחית, כמו גם מומצים טיפולים הידרותרפיה (טיפול במים) אמבטיות אמבטיה רציפות, עשויה לסייע בשמירה על טווח תנועה מלא משותפת. מכשירים אורטופדיים עשויים להיות נחוצים לקבלת תמיכה, כדוגמת נעליים ומדרסים.

טיפולים תרופתיים לניוון שרירים

הרופא שלך יכול לרשום את התרופות הבאות:
פניטואין, כינין, ו-procainamide, להרפיית שרירים מאוחרות בניוון שרירים מיוסטטיק
פרדניזון (סטרואידים), כדי לשפר את כוח השרירים בניוון שרירים דושן
ניתוחים ואחרים התומכים לעיתים יעילים ולעיתים לא כדאיים

ניתוח יכול לפעמים לעזור לאנשים שיש להם ניוון שרירים.

ניתוח בעמוד השדרה לעקמת נכונה (עקמת של עמוד השדרה)
שחרור (מיצוב כואב של המפרקים) של ירכיים, ברכיים וגיד אכילס, שנמצא ליד החלק האחורי של כף הרגל.

טיפולים משלימים ואלטרנטיביים בניוון שרירים

תכנית טיפול מקיפה לניוון שרירים עשויה לכלול מגוון רחב של טיפולים משלימים ואלטרנטיביים.
תזונה ותוספים (תוספי תזונה לניוון שרירים)
טיפים תזונתיים אלה עשויים לסייע בהפחתת סימפטומים:
נסה לצמצם אלרגנים במזון פוטנציאלי, כולל מוצרי חלב, חיטה (גלוטן), תירס, סויה, חומרים משמרים, ותוספי מזון. ספק שירותי הבריאות שלך אולי כדאי לבדוק רגישויות למזון.
לאכול מזונות נוגדי חמצון, כולל פירות (כגון: אוכמניות, דובדבנים, ועגבניות) וירקות (כגון: כרוב, תרד, ופלפל).
הימנעו ממזונות מזוקקים כמו לחם לבן, פסטות, וסוכרים.
לאכול פחות בשר אדום ובשרים יותר רזים, דגי מים קרים, טופו (סויה, אם אין אלרגיה), או שעועית לחלבון.
השתמש בשמנים בריאים במזונות, כגון: שמן זית.
לצמצם או למנוע מצריכת חומצות שומן טרנס, שנמצאו במוצרים מסחריים ודברי מאפה כמו: עוגיות, קרקרים, עוגות, צ'יפס, טבעות בצל, סופגניות, מזון מעובד, ומרגרינה.
הימנע קפה וממריצים אחרים, אלכוהול וטבק.
משקה 6 – 8 כוסות מים מסוננים מדי יום לפחות.
תרגיל גופני יומי בקלילות, במידת האפשר, לפחות חמישה ימים בשבוע.

לחסרים תזונתיים הרצויים לניוון שרירים:

חומצות השומן אומגה 3, חומצות שומן, כגון אלו המצויים בשמן דגים, כדי לסייע לירידה בתגובה  הדלקתית ולשפר את תפקוד המערכת החסונית. שמן דגים עלול להגביר דימום אצל אנשים רגישים, כגון: אלו הנטליםתרופות נוגדות קרישת דם (לרבות אספירין).
מולטי ויטמין לצריכה יומית, המכיל את הוויטמינים נוגדי חמצון A, C, E, מינרלים וויטמינים מקבוצת B, מגנזיום, סידן, אבץ וסלניום.
סידן  ויטמין D לתמיכה בשרירים וחולשה של השלד עקב נטיפת תרופות כגון פרדניזון.
קואנזים Q10, במינון של 100 – 200 מ"ג  לתמיכה ויצירת אנרגיה בשרירים ובלב.
N-אצטיל ציסטאין להשפעות נוגדות חמצון, ולתמיכה בכבד היעיל לאנשים אשר נוטלים תרופות האופן כרוני.
אצטיל-L-קרניטין לפעילות נוגדת חמצון, מגן על השרירים ומסייע ליצירת אנרגיה בשרירים (במיטוכונדריה).
חומצות אמינו ובכלל זה גלוטמין וארגינין (לעיתים) להגנת שריר.
תוסף פרוביוטי – חיידקים ידידותיים  לשמירה על בריאות מערכת העיכול ומערכת החיסונית. כמה תוספים פרוביוטיים עשויים להזדקק לקירור, בדקו את התווית בקפדנות.
קריאטין 5 – 7 גרם ביום, בעת צורך לחולשת שרירים. תרופות מסוימות עשויות ליצור אינטראקציה עם קריאטין. לדבר עם הרופא שלך כדי לוודא שהכליות שלך הן בריאות מספיק כדי להתמודד עם הכמות כזו של קריאטין. הרופא שלך עשוי לרצות לעקוב אחר תפקוד כליות מעת לעת.
טראונין – L-theanine לתמיכה במערכת עצבים.

צמחי מרפא וניוון שרירים

צמחי מרפא הוא בדרך כלל דרך בטוחה לחיזוק מערכות הגוף. כמו בכל טיפול, עליך להתייעץ עם הרופא שלך לפני תחילת כל טיפול. אתה יכול להשתמש בעשבי תיבול כמו תמציות מיובשות (כמוסות, אבקות, תה), glycerites (תמציות גליצרין), או תמציות (תמציות אלכוהול). אלא אם כן צוין אחרת, לעשות תה עם 1 כפית. לכל כוס של מים חמים. תלול מכוסה 5 – 10 דקות לעלים או פרחים, ו10 – 20 דקות לשורשים. לשתות 2 – 4 כוסות ליום. אתה יכול להשתמש בתמציות לבד או בשילוב כאמור.
תמצית תה ירוק (Camellia sinensis) סטנדרטית, 250-500 מ"ג ליום, לנוגד חמצון והשפעות חיסוניות. השתמש במוצרים נטולי קפאין. אתה יכול גם להכין תה מהעלים של צמח זה.
רודיולה (Rhodiola rosea) תמצית תקנית, 100 – 600 מ"ג ביום, במשך נוגדת חמצון, אנטי-סטרס, ופעילות חיסונית.

הומיאופתיה וניוון שרירים

מחקרים מעטים בחנו את היעילות של תרופות הומיאופתיות ספציפיות. הומיאופת מקצועית, לעומת זאת, עשויה להמליץ ​​על אחד או יותר מהטיפולים הבאים לניוון שרירים המבוססים על ידע וניסיון קליני. לפני שהם רושמים תרופה, הומאופתים לקחת בחשבון הסוג של אדם – פיזי, רגשי, אינטלקטואלי. הומיאופת מנוסה מעריכה את כל הגורמים הללו בעת קביעת התרופה המתאימה ביותר לאדם מסוים.
ארניקה – להקלה בכאבי שרירים או עווית
קלקריאה קרבוניקה – להתכווצויות של הגפיים התחתונים, במיוחד באלה שסובלים מעודף משקל
מגנזיה פוספאט – לכאבי שרירים ועווית עם התכווצויות וכאבים עזים.

עיסוי וניוון שרירים

עיסוי רגיל הוא חשוב להפחתת עווית והתכווצויות שרירים. ובעיקר כשמשתמשים בשמנים מרגיעים ואנטי דלקתיים.

אין תגובות:

פרסום תגובה